درمان خشکی شانه در افراد مبتلا به دیابت به روش شوک ویوتراپی

9 دسامبر 2016- نوعی از شوک ویوتراپی[1] می‌تواند گزینه‌ی ایمنی برای رفع مشکل خشکی شانه[2] در افراد مبتلا به دیابت باشد. خشکی شانه همچنین به نام کپسولیت چسبنده[3] نیز شناخته می‌شود، در بیماری یخ زدگی یا خشکی شانه کپسول مفصل شانه دچار چسبندگی می شود و به همین دلیل به آن کپسولیت چسبنده نیز اطلاق می‌شود. بروز کپسولیت چسبنده در افراد مبتلا به دیابت می‌تواند تا دو برابر بیش از افراد سالم باشد.

 علایم این بیماری شامل درد، محدودیت در حرکت و ضعف عضلات است، حرکات چرخشی خارجی (اکسترنال روتیشن) و دور کردن شانه (ابداکشن) به میزان بیشتری محدود می‌گردد. گاهی درد و محدودیت حرکات در طی چند ماه بر طرف می‌شود اما ممکن است در مواردی با وجود برطرف شدن درد، محدودیت حرکات همچنان وجود داشته باشد و درصورت عدم درمان این وضعیت تثبیت گردد.

عوامل زمینه ساز بیماری شانه‌ی منجمد عبارتند از:

-         ضربه (تروما)

-         صدمه و آسیب‌های بافت نرم مفصل

-         اضطراب و افسردگی

-         همی پلژی[4] (فلج نیمه‌ی بدن به دلیل سکته‌ی مغزی)

-         حساسیت شدید به درد (افرادی که آستانه‌ی درد پایینی دارند)

-         مواردی از جراحی (مانند برداشتن پستان و توراکوپلاستی)

-         سکته‌های قلبی

-         بیماری تیروئید

-         بیماری ریوی

-         بیماری دیابت

-         عدم استفاده از مفصل شانه

هنگامیکه علایم این بیماری تشدید می‌شود، بیمار ممکن است با تزریق استروئید یا جراحی درمان شود اما دانشمندان دانشگاه Sapienza در رم معتقدند که درمان استاندارد "اکستراکورپورال شوک ویوتراپی"(ESWT) که یک فن آوری موثر برای درمان ناهنجاریهای ارتوپدی است، می‌تواند جایگزینی ایمن تر برای این مشکل باشد. در این مطالعه‌ی کوچک، 50 بیمار مبتلا به دیابت با مشکل خشکی شانه تحت درمان ESWTقرار گرفته و نتایج عملکرد شانه در این افراد ارزیابی گردید.

افراد شرکت کننده بطور متوسط بمدت 15.7ماه از درد شانه رنج می‌بردند. درمان با ESWT یک بار در هفته به مدت 3 هفته انجام شد، عملکرد شانه دو ماه پس از شروع این درمان، بطور قابل توجهی نسبت به قبل از مطالعه بهبود یافت.

محققان می‌گویند: نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که درمان با ESWT موثر، امکان پذیر و قابل تحمل بوده و نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که این درمان یک جایگزین مناسب برای استروئید درمانی برای بیماران مبتلا به دیابت است، زیرا یکی از مشکلات بزرگ استفاده از استروئیدها، افزایش مقدار قند خون بیماران دیابتی است، به همین دلیل ترجیح داده می شود که از مصرف استروئیدها جلوگیری شده و درمانی مناسب جایگزین آن شود.

 محققان در حال برنامه ریزی یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده برای تایید یافته‌های تحقیقات اخیر خود هستند. آنها می‌گویند: اگرچه این مطالعه فاقد گروه کنترل بوده و بطور تصادفی انجام نشده است اما براساس اطلاع ما، این پژوهش اولین مطالعه ای است که به بررسی اثر بخشی و ایمنی  درمان ESWT بر بیماران دیابتی مبتلا به ACS و ارزیابی نتایج عملکردی شانه در این افراد پرداخته است. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین درمجله ی Diabetes Care منتشر شد.

منابع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/shockwave-therapy-could-treat-frozen-shoulder-in-people-with-diabetes-96740686.html

http://shoulder.persianblog.ir/tag/adhesive_capsulitis

 



[1]shockwave therapy

[3]adhesive capsulitis

[4]Hemiplegia or Hemiparalysis